Πέμπτη 27 Οκτωβρίου 2016

Χαϊκού #1


Πριν μερικά χρόνια δεν γνώριζα την ύπαρξή τους.
Στο διαδίκτυο είχα την τύχη να πρωτοδιαβάσω για αυτά.
Με την Ελένη μας τα αγάπησα.
Στο Συμπόσιο τα έχω φιλοξενήσει.
Και κάπως έτσι δανείστηκα πέρυσι δύο βιβλία 
από τη Δανειστική Βιβλιοθήκη μας, για να εντρυφήσω στα χαϊκού!

Καθόλου εύκολο είδος, αλλά έχει μια ιδιαίτερη γοητεία!
Προσπάθησα, δεν τα πολυκατάφερα, (ένα έγραψα όλο κι όλο)
και το άφησα στην άκρη!
Δεν είναι όλα για μένα σκέφτηκα, και επέστρεψα στα όσα παλεύω...

Και να που η Μαρία του κειμένου βάλθηκε να μας κάνει
όχι μόνο να τα γνωρίσουμε βαθύτερα, αλλά 
και να προσπαθήσουμε να γράψουμε.


"Τα χαϊκού είναι είδος ποίησης
που πρωτοεμφανίστηκε στην Ιαπωνία το δέκατο έκτο αιώνα 
και υιοθετήθηκε στην Ευρώπη στις αρχές του εικοστού. 
Από εκεί πέρασαν τον Ατλαντικό και έφτασαν να γίνουν πολύ δημοφιλή 
σε όλο το Δυτικό κόσμο" πηγή

Χάι σημαίνει Πνεύμα.
Όπου "πνεύμα" η ανακάλυψη μιας όμοιας ιδιότητας
ανάμεσα σε δύο διαφορετικά πράγματα.

Το χαϊκού αναφέρεται στη φύση, αλλά μόνο η φύση δεν αρκεί.
Ο ποιητής πρέπει ευφάνταστα να ενώσει
τη φύση με κάποια άλλη ιδέα.


"Στην αυθεντική στιχουργική μορφή τους, τα χαϊκού είναι μικρά ποιήματα 
από 17 συλλαβές σε ένα ενιαίο στίχο,
τα οποία συμπυκνώνουν ευφυΐα και σοφία, 
που εκφράζονται με λυρική, ή άλλοτε, χιουμοριστική διάθεση, 
ενώ  συχνά υπάρχει το στοιχείο της έκπληξης. 
Στα χαϊκού σημαντική θέση έχουν η φύση, οι εποχές και τα χρώματα, 
η ομορφιά των λέξεων και των αντιθέσεων, 
ενώ το νόημα κάποιες φορές αποκτά δευτερεύουσα σημασία". πηγή

Παραδοσιακά αποτελείται από τρεις ομάδες 
των 5, 7, 5 συλλαβών, 
οι οποίες τοποθετούνται σε τρεις στίχους για έμφαση 
ή σε έναν, χωρισμένο με κενά.


Νύχτωσε πάλι
Στον ουρανό της πόλης
Θυμό θα ρίξει

Βοριάς πλακώνει
Κροταλίζουν τα δόντια
Θεέ μου πληγή

Πουλί που φεύγει
Μαζί και η ψυχή σου
Βαρυχειμωνιά

Ο ήλιος πάντα
Στη ζωή ανατέλλει
 Ελπίδα έχε..

@


Σε πρώτη φάση προσπάθησα να είμαι σωστή στις συλλαβές
και στο γενικό πνεύμα.
Ελπίζω στην πορεία να γίνω πιο ευφάνταστη!

Εσείς τι λέτε;

Σας φιλώ
@ριστέα

38 σχόλια:

  1. Πολύ καλή προσπάθεια. Το ένα πιο όμορφο από το άλλο.
    Σ΄ευχαριστώ Αριστέα μου που στηρίζεις τις προσπάθειές μου.
    Καλημέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μαρία μου, δεν θα είχαν γραφτεί αν δεν είχες την ιδέα! να , για αυτό μου αρέσουν τα δρώμενα στη γειτονιά μας. Πάσης φύσης δρώμενα, ακόμα και τα τρελά και τα γελοία στα μάτια άλλων! Όλα μπορούν κάτι να βγάλουν από μας....
      Κι αλίμονο αν δεν στηρίξουμε τις Ωραίες προσπάθειες Μαρία μου!
      Φιλάκια πολλά :)))

      Διαγραφή
  2. Μες στο πνεύμα του χαϊκού και του δικού μου, που θέλει στο τέλος μια στάλα αισιοδοξία.
    Λοιπόν, αυτή ήταν η πρώτη σου προσπάθεια;;; Σε θαυμάζω επισήμως ξανά!!!
    Κι εγώ, αφού διάβαζα κάποια εδώ κι εκεί, από την Ελένη μπήκα περισσότερο στην ψυχή τους. Αλλά ποτέ δεν προσπάθησα να γράψω... Θα το προσπαθήσω για τη Μαρία και βλέπουμε...
    Φιλιά!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κι εμένα Αλεξάνδρα μου, δεν θα μου πήγαινε καλά αν δεν έδινα ένα καλό κλεισιματάκι. Τι; Να σας άφηνα μέσα στη μαυρίλα; Έχει ο καιρός γυρίσματα! :))
      Σε ευχαριστώ για την ένθερμη στήριξη.
      Πολλά φιλιά :))

      Διαγραφή
  3. Συμπύκνωσες πολλά μηνύματα σε λίγες συλλαβές. Μπράβο!
    Κρατάω το τελευταίο που είναι αισιόδοξο.
    Φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αριστάκι τι όμορφο αποτέλεσμα; Και λάτρεψα που στο τέλος άφησες μια αισιόδοξη πνοή να το ολοκληρώσει!
    Μπράβο και πάλι μπράβο γιατί είναι πολύ δύσκολο!!!!!! Αφήνω ένα φιλάκι γλυκό για το κορίτσι το δημιουργικό! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να'σαι καλά Μαρίνα μου. Η στήριξή σας μου δίνει όρεξη να συνεχίσω τις προσπάθειες ( ελπίζω σύντομα να υπάρξει και #2)
      Φιλάκια πολλά :)

      Διαγραφή
  5. "Βοριάς πλακώνει
    Κροταλίζουν τα δόντια
    Θεέ μου πληγή"
    Σε βλέπω να διαπρέπεις
    και σ' αυτό το είδος
    Πολύ καλή προσέγγιση στο
    πνεύμα των χαικάι
    Μην το αφήσεις είναι μια πρόκληση!!!!!

    Σε φιλώ πολύ πολύ ♥♥♥

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ελένη μου τα καλά λόγια ειδικά από σένα που έχεις τόση προϋπηρεσία στα χαϊκού με ενθαρρύνουν πολύ ! Σε ευχαριστώ πολύ μάτια μου!
      Θα συνεχίσω να προσπαθώ!
      Φιλάκια πολλά♥

      Διαγραφή
  6. Πες με αμόρφωτη,
    αλλά έγω μέχρι το Συμπόσιο,δεν γνώριζα τί εστί Χαϊκού!
    Της Μαρίας διάβασα τότε και ξετρελάθηκα..
    Πολύ όμορφο και το δικό σου,Αριστέα μου!
    "Έχε ελπίδα!..-θα μου λέω και θα προχωρώ!☺
    Σε φιλώ!
    (Γιούλη)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έλα "μικιό"!
      Σειρά σου να προσπαθήσεις, αφού σου αρέσουν τελικά!
      Με το καλό θα ευχηθώ!

      Διαγραφή
  7. Η πρώτη προσπάθεια;;
    Στείλε μας αδιάβαστους τώρα!!
    Εξαιρετική λέμε!!

    Πάντως σας χαίρομαι πολύ που το μελετάτε τόσο πριν γράψετε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστώ πολύ πολύ Κατερίνα μου για τον ενθουσιασμό σου. Χωρίς να το παίρνω πάνω μου, μου δίνεις κι εσύ ώθηση να συνεχίσω τις προσπάθειες!
      Εύχομαι να τα καταφέρεις κι εσύ!
      Πολλά φιλιά :))

      Διαγραφή
  8. Να είσαι καλά για τις εκτενείς πληροφορίες! Κι εγώ από εσάς τα πρωτογνώρισα, αλλά δεν ήξερα επακριβώς τα χαρακτηριστικά του είδους. Το μόνο που ήξερα ήταν ο αριθμός των συλλαβών. Με βοήθησες πολύ σήμερα να καταλάβω καλύτερα τι εστί χαϊκού!
    Δύσκολο είδος... αλλά εσύ τα κατάφερες υπέροχα.
    Φιλιά! ♥

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μα κι εγώ για αυτό είχα πάρει δύο βιβλία για να μπω περισσότερο στο πνεύμα και να τα κατανοήσω. Διάβαζα και μαγευόμουν, αλλά δεν τολμούσα! Τελικά είδες που μερικές φορές χρειάζεται το κίνητρο;
      Πολλά φιλιά ♥

      Διαγραφή
  9. Διάβασα πολύ προσεκτικά το κείμενο και στάθηκα πολύ στις λεπτομέρειες. Δεν είχα την παραμικρή ιδέα τι είναι το χαϊκού, πέραν των όσων ελαχίστων είχα καταλάβει από τις διάφορες συμμετοχές διαδικτυακών φίλων.
    Ξέρεις ότι είμαι πολύ της λεπτομέρειας, σε σημείο κάποιες φορές να αναλώνομαι σε αυτή και να χάνω το γενικό νόημα.
    Τώρα λοιπόν που έμαθα τόσα πολλά γι' αυτό το είδος ποίησης, ομολογώ ότι το βλέπω με διαφορετικό μάτι και θα προσέχω περισσότερο όποτε το ξανασυναντώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι που οι πληροφορίες που παρέθεσα Πέτρο σε βοήθησαν να τα βλέπεις στο εξής με διαφορετικό μάτι!
      Ελπίζω να δοκιμάσεις κι εσύ ε;
      :)))

      Διαγραφή
  10. Ξεκινώ με δύο λάθη που έχω , ίσως παραποιημένα και προσαρμοσμένα στα μέτρα μου..
    Θεωρούσα ότι το 5-7-5 ήταν για τις λέξεις και όχι για τις συλλαβές. Δεν μέτρησα και ποτέ. Και δεύτερο ότι τα χαϊκού τα χρησιμοποιούσαν για τη παρουσίαση συνεπτυγμένης σοφίας και ένα είδος ευχής... , ίσως είμαι επηρεασμένος από τις Κρητικές μαντινάδες.
    Αριστέα όμορφα τα απέδωσες , μένω ιδιαίτερα στο τελευταίο επειδή έχει θετική αύρα...
    Καλή αυριανή...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστώ πολύ Τάσο για τα καλά σου λόγια!
      Τώρα που τα ξεκαθάρισες στο μυαλό περιμένω να τα τολμήσεις κιόλας!
      :)))

      Διαγραφή
  11. Πλάκα έχει...δεν το ήξερα για να πω την αλήθεια μου!
    Μπράβο για την προσπάθεια σου...τελικά με λίγη επιμονή όλα μπορείς να τα καταφέρεις :)))
    Καλό σου βράδυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστώ πολύ Ωραιοζήλη μου!
      Να'σαι καλά!
      Σε φιλώ!

      Διαγραφή
  12. Πώς το λέτε εσείς στην Γιαπωνία, γιατί εμείς εδώ το λέμε: "Υπέροχα!"
    Καλό ξεκίνημα Αριστάκι μου που -προσωπικά- μου άρεσε πολύ! Ποιος σε πιάνει τώρα!
    Στο Φούτζι το επόμενο συμπόσιο...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστώ πολύ Μαριώ μου!
      χεχε έλιωσα με το σχόλιό σου!
      Να'σαι καλά ( και είμαι σίγουρη ότι ξύνεις μολύβια και θα μας εκπλήξεις!)(
      Ζεστά φιλιά! ♥

      Διαγραφή
  13. Γελάω με το σχόλιο της Μαρίας της Κανελλάκη..και φυσικά συμφωνώ μαζί της...εδώ το λέμε "υπέροχα"!
    Και αν η μετάφραση του γκούγκλε είναι σωστή ο Θεός να δώσει, στη Γιαπωνία λένε κι αυτοί "美しく"!
    Μου άρεσαν πολύ!
    Φιλιά πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κι εγώ γέλασα με το σχόλιο της Μαρίας.
      αχαχαχα! Αλλά και το δικό σου δεν πάει πίσω!
      Χαίρομαι που σου άρεσαν! Θα έρθω να δω τα δικά σου σε λίγο που είδα ότι δημοσίευσες σήμερα!
      Πολλά φιλιά :)))

      Διαγραφή
  14. Αυτό φαίνεται πολύ ενδιαφέρον. :Ο :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Μου αρέσει που ρωτας κιόλας...τι λέμε..!!! '
    τι να λεμε βρε Αριστακι μου; τα είπε όλα ΤΟ Κανελλακι μας απο πανω..!!
    Απο οτι βλεπω το χαικού ειναι απο τα δυσκολοτερα της ποιησης...και το εβγαλες σε πέρας και μαλιστα με επιτυχία που λέει και η δασκαλα επανω στο θεμα η Ελενη μας..!!! καλο Σαββατοκυριακο να ΄περασεις μικρή μου... φιλακιααα!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστώ πολύ Σμαράγδι μου!
      Χαίρομαι που άρεσε η πρώτη μου απόπειρα!
      Πολλά φιλιά :)

      Διαγραφή
  16. Μετά το σχόλιο της Μαρίας (Κανελλακη) δε λες τίποτα! Απλά, συμφωνείς!!!!
    Φιλι γλυκό 😘💝

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. χεχε ! Σε ευχαριστώ πολύ Μαρινάκι μου!
      Φιλάκια πολλά:))

      Διαγραφή
  17. Όλα τα μπορεί
    δημιουργικότατο
    καλό κορίτσι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Τώρα αντιλήφθηκα πολύ καλύτερα την φιλοσοφία αυτής της τεχνικής του ποιητικού λόγου.
    Εσύ τα πήγες περίφημα και με εκπλήσσεις διαρκώς ευχάριστα!
    Την είχα πρωτοδεί στον V.
    Με ενδιαφέρει να την δοκιμάσω κάποια στιγμή...
    Φιλιά πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστώ πολύ Γλαύκη μου για τα καλά σου λόγια! Με ενθαρρύνατε σημαντικά ώστε να το ξαναπροσπαθήσω!
      Περιμένω και τις δικές σου προσπάθειες!
      Πολλά φιλιά :))

      Διαγραφή
  19. Διάβασα και αυτα που έχει αυτη η ανάρτηση και τη νεότερη ανάρτηση και έμεινα άφωνη!
    Αφού το χεις και με τα χαϊκού γιατί τα φοβάσαι ματια μου;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστώ πολύ πολύ Αριάδνη μου!!!
      Απλά είναι οι πρώτες δειλές μου προσπάθειες!
      Πολλά φιλιά :)

      Διαγραφή